TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

چه کسی به تیم نگهداری که تصادفی کار نمی کند و خرابی تجهیزات غیر منتظره صفر دارد ، افتخار نمی کند؟

این موضوع چیز غیر واقعی به نظر می رسد ، اما هدف نهایی هر سازمانی است که تصمیم به اجرای نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) می گیرد.

از آنجا که اجرای کامل این رویکرد فعال در امر نگهداری سالها به طول می انجامد ، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که به خوبی از آنچه در پیش رو دارید آگاه هستید و  همچنین باید بدانید که چه ابزارهایی می توانند این انتقال را برای شما راحت تر کنند. یکی از این ابزارها سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای (CMMS) است ، زیرا بسیاری از ویژگی های استاندارد آن مطابق با نیازهای TPM می باشد.

اگر می خواهید در مورد متدولوژی TPM به طور کلی و همچنین اینکه چگونه می توانید با کمک یک سیستم CMMS مدرن آن را در سازمان خود پیاده کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید ، جای درستی را انتخاب نموده اید.

 

اگر هنوز نمی دانید سیستم CMMS چیست ، لطفاً راهنمای ما را ببینید "سیستم CMMS چیست و چگونه کار می کند ؟ "

 

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) چیست؟

Total Productive Maintenance ، یک سیستم نگهداری و تعمیرات دارایی فعال است که بر حفظ تجهیزات سازمان در شرایط بهینه کار ، افزایش در دسترس بودن تجهیزات و جلوگیری از خرابی و تأخیر در فرایندهای اصلی متمرکز می باشد.

برخلاف سایر استراتژیهای نگهداری و تعمیرات ، با TPM ، اپراتورهای ماشین در روند نگهداری و تعمیرات تجهیزات مورد استفاده خود نقش دارند. TPM در چندین صنعت قابل استفاده است، اما معمولاً به دلیل رویکرد بنیادی و منحصر به فرد در نگهداری تجهیزات ، بیشتر در بخش تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از عواملی که TPM را به ویژه به فرایندهای تولید مرتبط می کند ، اثربخشی کلی تجهیزات است. این برنامه درصدد تعیین درصد تولید برنامه ریزی شده در زمان تولید است. این هدف با هدف ردیابی پیشرفت به سمت "تولید کامل" با امتیازات مختلف از پایین 40٪ برای سیستم های ناکارآمد تا 100٪ برای تولید کامل است.

 

اهداف TPM چیست؟

مفهوم TPM در جهت دستیابی به اهداف خاص از جمله موارد زیر می باشد :

  • یک رویکرد فعال برای نگهداری با مسئولیت مشترک مراقبت از تجهیزات است.
  • کارکنان در تمام سطوح سازمانی درگیر روند نگهداری هستند که منجر به افزایش زمان کار می شود.
  • دستیابی به نقص صفر تجهیزات و خرابی صفر.
  • دستیابی به سطح تصادفات صفر و ایجاد محیط کار ایمن تر.
  • جلوگیری از اتلاف در فرآیند تولید.
  • بهبود کیفیت محصول نهایی.

 

مزایای TPM چیست؟

با کنار گذاشتن تمایز سنتی بین تیم های تولید و نگهداری ، شرکت هایی که از TPM استفاده می کنند می توانند از مزایای زیر بهره مند شوند :

  • اپراتورها قادر به نگهداری ماشین آلات خود هستند و به آنها احساس "مالکیت" می دهد.
  • مسائل مربوط به نگهداری و تعمیرات جزئی ، سریعتر مورد توجه و اصلاح قرار می گیرند ، بدون اینکه منتظر توجه تکنسین های نگهداری باشند.
  • به طور کلی با کاهش خرابی و توقف ، بهره وری بهبود می یابد.
  • کیفیت محصول بهبود یافته و رضایت مشتری بعدی.
  • کاهش هزینه ساخت
  • تعداد تصادفات در روند کار کاهش یافته است.

 

آناتومی نگهداری فراگیر تولیدی

TPM متشکل از روش 5S است که به عنوان یک پایه و 8 ستون عمل می کند و هر کدام یک نوع فعالیت را نشان می دهد که برای دستیابی به اهداف TPM که در بالا بحث کردیم ، باید اجرا و استفاده شود.

5S - معنای پشت "S"

اجرای نگهداری و تعمیرات کل تولیدی با ایجاد یک پایگاه قوی (محیط کار) که می توانید بر آن ایجاد کنید شروع می شود. این پایه با استفاده از روش 5S حاصل می شود.

 

هدف 5S اطمینان از تمیز و منظم بودن محیط کار با تعریف روشهای استفاده از تجهیزات موجود در آن است.

 

هر "S" در 5S مخفف عبارت زیر می باشد :

  • Sort - مرتب سازی : موارد مفید را شناسایی کرده و موارد غیرضروری را حذف کنید. با از بین بردن موانع و کاهش خطر ، ایجاد مزاحمت ناخواسته را کم و کار را آسان می کند.
  • Set In Order - ساماندهی : فضای جدید و موارد باقی مانده را سازماندهی کنید. ابزار ، تجهیزات و سایر منابع در صورت لزوم به خوبی مرتب شده و در مجاورت یکدیگر قرار دارند.
  • Shine - تمیزکاری : محل کار را تمیز و بازرسی کنید. در نتیجه منطقه کار ایمن تر ، کار کردن در آن خوشایندتر است و تجهیزات بهتر حفظ می شوند.
  • Standardize - استاندارد سازی : استانداردهای مراحل بالا را ثبت کنید. ثبات ایجاد کنید و آن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • Sustain انضباط و پایداری : به طور منظم استانداردها را اعمال کنید. انجام ممیزی ، آموزش و نظم پایدار و پذیرای بازخورد و پیشنهادات برای پیشرفت باشید.

ستون های نگهداری فراگیر تولیدی

هشت ستون TPM وجود دارد که بر روی اقدامات پیشگیرانه برای بهبود در دسترس بودن تجهیزات متمرکز شده است.

 

ستون شماره 1 - نگهداری و تعمیرات خودگردان (AM)

اولین ستون در TPM ، نگهداری و تعمیرات خودگردان است. این موضوع شامل تغییر در مسئولیت فعالیت های اساسی نگهداری از پرسنل نگهداری به اپراتورهای ماشین می باشد. چنین وظایفی شامل اقداماتی مانند بازرسی ، تمیز کردن ، روغن کاری و غیره است. با این حال ، وقتی اپراتورهای ماشین با مشکلاتی فراتر از توانایی خود روبرو می شوند ، تنها کاری که باید انجام دهند ایجاد یک دستور کار برای اطلاع تیم نگهداری و تعمیرات است.

با مسئولیت پذیر نمودن اپراتورهای ماشین در نگهداری روزمره تجهیزاتشان ، نگهداری و تعمیرات خودگردان ، تکنسین های نگهداری و تعمیرات را از مشغله با فعالیتهای کم اهمیت رها می کند. بنابراین ، این فرصت را به این تکنسین ها می دهد تا در تعمیرات فنی بهتر عمل کنند.

 

یک روش AM که به خوبی پیاده سازی شده باشد، منجر به تشخیص سریعتر عیب ها ، کاهش زمان خرابی تجهیزات و مشارکت بهتر کارکنان خواهد شد.

 

چگونه CMMS به نگهداری و تعمیرات خودگردان کمک می کند ؟

وقتی AM با سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای (CMMS) استفاده می شود ، سازمان ها می توانند نتایج قابل توجهی را در چندین زمینه مشاهده کنند از جمله :

ورود به سیستم فعالیت: مدیران می توانند با چالش مجبور کردن اپراتورهای ماشین برای انجام کارهای TPM با سیستم ارتباط برقرار کنند. به طور معمول ، اپراتورها ترجیح می دهند با ماشین ها کار کنند. با این حال ، با CMMS ، بدون هیچ زحمتی می توان روند را به طور موثرثر رصد کرد و دید چه کسی چه کاری انجام داده است.

با اجازه دادن به اپراتورها برای ثبت وظایف روزانه TPM خود با کمترین آموزش و بدون هیچ گونه اختلالی در روند کار روزمره ، اپراتورها انگیزه بهتری برای استفاده از آن دارند ، که انتقال به TPM را بسیار ساده تر می کند.

 

مدیریت سفارش کار: با استفاده از این ماژول در CMMS ، اپراتورها می توانند به سرعت سفارشات کاری خود را گزارش دهند تا ایرادهای دستگاه را که خودشان نمی توانند رفع کنند، گزارش دهند.

 

ستون شماره 2 - بهبود نگهداری و تعمیرات (MI)

با بهبود نگهداری و تعمیرات ، سازمان هایی که هنوز به شدت به نگهداری و تعمیرات واکنش پذیر اعتماد می کنند می توانند انتقال به نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده را آغاز کنند.

این انتقال در مراحل مختلف انجام می شود اما با تعیین اینکه چه دارایی هایی در یک برنامه نگهداری برنامه ریزی شده قرار می گیرد ، شروع خواهد شد. یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که با تعداد انگشت شماری تجهیزات کار خود را شروع کند و سپس با پیشرفت زمان دیگر تجهیزات را اضافه کند. پس از آن ، تمرکز آنها برای بازگرداندن / بهبود دارایی ها و ایجاد لیستی از وظایف نگهداری منظم برای هر یک از تجهیزات است.

برنامه های نگهداری فعال و برنامه ریزی شده را تهیه کنید تا قابلیت اطمینان ماشین ها را بهبود بخشد.

از آنجا که نگهداری و تعمیرات اکنون برنامه ریزی شده است ، شرکت شروع به بهره مندی از مزایای هزینه های نگهداری پایین تر (از طریق دارایی هایی با نگهداری بهتر) ، هزینه های پایین تر قطعات مهم (از طریق استفاده از قطعات عملی) و هزینه های نیروی کار پایین تر (از طریق ساعات اضافه کاری کمتر) می کند.

 

چگونه CMMS می تواند به بهبود نگهداری و تعمیرات کمک کند؟

استفاده از داده های تجهیزات: یکی از مهمترین مزایای CMMS توانایی آن در ضبط تاریخچه تعمیرات است. این ویژگی در این مرحله بسیار مهم است و با مراجعه به تاریخچه تجهیزات ، تکنسین های نگهداری در موقعیت بهتری برای تشخیص عیوب هر دارایی می باشند، قبل از اینکه ترمیم یا بهبود به طور دقیق اتفاق بیفتد.

 

اجرای یک استراتژی نگهداری و تعمیرات فعال: از جمله موارد دیگر ، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه نیاز به برنامه ریزی عمیقی دارد و همه اینها می تواند برای سازمانی که در گذشته بسیار به نگهداری و تعمیرات واکنشی اعتماد کرده ، گیج کننده به نظر برسد. خوشبختانه CMMS در اینجا دوباره می درخشد، زیرا سازماندهی و برنامه ریزی، اجرای هر مرحله از یک برنامه نگهداری فعال را بسیار آسان می کند.

 

ستون شماره 3 - بهبود متمرکز (FI)

شش زیان قابل توجه در فرآیند تولید وجود دارد و Focused Improvement به دنبال شناسایی و از بین بردن آنها است. با انجام این کار ، سازمان می تواند کیفیت ، سرعت و کارایی را در عملیات خود بهبود بخشد و OEE را افزایش دهد.

FI یک محیط امکان پذیر برای ایجاد تیم های با استعداد در شرکت ایجاد می کند که برای ایجاد سیستمی که به پیشرفت های منظم و پایدار در عملکرد تجهیزات می رسد ، گرد هم می آیند. در واقع ، حداقل ضرر و زیان در فرآیند تولید را تضمین می کند.

 

چگونه CMMS می تواند به بهبود متمرکز کمک کند ؟

تجزیه و تحلیل داده ها: ضبط دقیق اینکه چه دارایی هایی بیشترین زمان خرابی را تجربه می کنند، بدون استفاده از سوابق داده های تاریخی موجود در CMMS ، دردسرساز خواهد بود (یا تقریباً غیرممکن است). با استفاده از CMMS بهتر می توان افت و خیزها را در روند کار مشخص کرد و به سرعت استراتژی های جدیدی را برای از بین بردن ضررهای آینده به کار گرفت.

 

ستون شماره 4 - آموزش و پرورش (ET)

TPM یک رویکرد منحصر به فرد برای نگهداری است، زیرا به تمام کارگران دارای توانایی اساسی در انجام بازرسی ها و کارهای نگهداری پیشگیرانه جزئی تأکید دارد. از این رو ، همه باید در معرض آموزش های مورد نیاز برای اطمینان از موفقیت TPM قرار بگیرند.

تأکید باید بر این باشد که کارمندان نه تنها "چگونه" بلکه "چرا" را برای اتخاذ کل نگهداری و تعمیرات مولد بدانند. پشتیبانی و تعهد کارمندان در کل فرآیند برای موفقیت ضروری است.

برای مثال ستون نگهداری خودگردان را در نظر بگیرید. حتی اگر تکنسین های نگهداری و تعمیرات در شرکت XYZ در عملکرد هر یک از تجهیزات کاملاً منطقی عمل می کنند ، تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر آنها دانش لازم را به اپراتورهای ماشین انتقال ندهند. یا ، آنها این کار را به روشی تصادفی و کم عمق انجام می دهند ، زیرا روند کار را نمی بینند و درک نمی کنند. در چنین حالتی ، نه تنها مشکلات جدی در حین اجرا رخ می دهد ، بلکه احتمال آسیب دیدن اپراتورها توسط دستگاه به دلیل آموزش نادرست وجود دارد.

آموزش کافی، تیمی از کارمندان ماهر را ایجاد می کند که احساس می کنند در دارایی هایی که نگهداری می کنند سهمی دارند. آنها مجاز به انجام موثر و مستقل تعمیرات تعیین شده هستند. با گذشت زمان ، سازمان از مزایای سیستمی که مملو از "متخصصان" است و می توانند زمان خرابی را به حداقل ممکن برسانند ، بهره مند خواهد شد.

 

CMMS چگونه می تواند به آموزش و پرورش کمک کند ؟

انتقال صحیح مهارت ها: می توان با ایجاد دستورالعمل های نگهداری گام به گام (همراه با تصاویر) برای هر یک از تجهیزات قرار داده شده در برنامه TPM ، از CMMS اطمینان حاصل کرد که اپراتورها به طور موثر و ایمن ماشین ها را اداره می کنند.

 

ستون شماره 5 - مدیریت کیفیت (QM)

مفهوم نگهداری کیفیت ساده است - نگه داشتن تجهیزات در شرایط عالی برای حفظ کیفیت عالی محصول (عملکرد).

هر قطعه از تجهیزات جدید در فواصل زمانی مشخص بررسی می شود تا شرایط عملکرد آن مشخص شود ، از کیفیت خروجی ثابت اطمینان حاصل شود و از قبل از ایجاد نقص جلوگیری شود. این کار را می توان از طریق بازرسی های دستی گاه به گاه ، با استفاده از سنسورهای کنترل وضعیت ، یا حتی ترکیبی از هر دو روش انجام داد.

هدف QM ارائه تولید بدون نقص و از بین بردن اتلاف منابع است. این کار را با شناسایی و اصلاح عدم انطباق بالقوه در دارایی هایی که تأثیر مستقیم بر کالاهای تولید شده در فرآیند تولید دارند ، انجام می دهد. نتیجه آن، افزایش بهره وری تولید و لذت مشتری از محصول نهایی است.

 

چگونه CMMS می تواند به حفظ کیفیت کمک کند ؟

نت پیش بینانه: اگرچه نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده در حفظ کیفیت از طریق بازرسی های دستی معمول جای خود را دارد ، اما این تنها کافی نیست زیرا هنوز فضای زیادی برای خطاهای انسانی وجود خواهد داشت.

در عوض ، سازمان ها می توانند با استفاده از سنسورهای نظارت بر شرایط در زمان واقعی ، مشکلات بیشتری را برای کشف موارد احتمالی که می توانند به طور مستقیم بر کیفیت محصول تأثیر بگذارند ، بکار گیرند. CMMS هر کدام از روش های انتخاب شده را داشته باشد ، داده ها را به دست می آورد ، چه از طریق حسگرها و چه از طریق ورودی های انسانی.

 

ستون شماره 6 - مدیریت تجهیزات اولیه (EEM)

این ستون بر روی جلوگیری از مسائل رایج در عملکرد ماشین با پرداختن به مشکل در منبع - طراحی و ساخت تمرکز دارد.

در نگهداری و تعمیرات تجهیزات اولیه ، پرسنل اختصاص داده شده جزئیات مربوط به موضوعات مشترک مرتبط با تجهیزات خاص را جمع آوری می کنند. سپس آنها اطلاعات را به سازنده یا بخش مهندسی داخلی برای بررسی منتقل می کنند. این موضوع منجر به تولید ماشین آلات یا مولفه های جدید می شود که برای سایر دستگاه های قبلی بهبود یافته است.

EEM یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن مشکلات آینده تجهیزات است، زیرا بازخورد کاربران در این روش مستقیم است. طراحی های جدید پیکربندی بهتری دارند و می توانند سریعتر در فرآیند تولید مستقر شوند زیرا مشکلات راه اندازی و توقف کمتری وجود دارد.

 

چگونه CMMS می تواند به نگهداری و تعمیرات اولیه تجهیزات کمک کند ؟

گزارشگری: باز هم ، قابلیتهای گزارشگری CMMS در اینجا بسیار ارزشمند است. تکنسین ها می توانند به طور خاص محل وقوع مشکلات و اجزای سازنده مشکل را مشخص کنند. پس از آن ، بدست آوردن اطلاعات از نرم افزار با چند کلیک و ارسال آنها برای تصحیح به طرف های مربوطه ، به یک موضوع ساده تبدیل می شود.

 

ستون شماره 7 - ایمنی ، بهداشت و محیط زیست (HSE)

ستون HSE به دنبال ایجاد یک محیط کار ایمن چه در داخل و چه در محیط های نزدیک است. نیاز به ایمنی یک تکرار است و باید در هنگام اجرای سایر ستونهای TPM در پیش زمینه باقی بماند.

سازمان می تواند از طریق فعالیتهایی مانند بازرسی مکرر ، تهیه تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) و غیره ، افراد و دارایی های خود را ایمن نگه دارد.

TPM برای یک محل کار امن ، سالم و بدون حادثه هدف دارد.

CMMS چگونه می تواند به ایمنی ، بهداشت و محیط زیست کمک کند ؟

عدم وجود ایمنی و بهداشت محیط کار در شرکت، پیامدها و خسارات سنگینی را بدنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از وجود چنین مواردی در سازمان می توان از CMMS بهره لازم را به دست آورد :

 

برنامه ریزی ایمنی : CMMS به کاربران امکان می دهد تا برای پروژه ها و وظایف خاص، برنامه های ایمنی بسازند و در عین حال ، خطرات احتمالی را حتی در چندین تجهیز و مکان های مختلف پیگیری کنند.

 

اثبات بازرسی ها : حتی وقتی حادثه ای رخ نداده است ، آژانس های خارجی همچنان می توانند تقاضای سوابق بازرسی ایمنی را به عنوان بخشی از بررسی های معمول خود داشته باشند. CMMS به سرعت می تواند سوابق بازرسی ها را به عنوان اثبات انطباق ایجاد کند.

 

ضبط ایمنی عمومی : نرم افزار مدرن CMMS به کاربران امکان می دهد انواع پرونده های مربوط به ایمنی مانند MSDS ، SOP ها ، لیست های بررسی ایمنی مکانیکی و برق و غیره را ذخیره و بازیابی کنند.

 

ستون شماره 8 - TPM اداری (AO)

مزایای نگهداری و تعمیرات بهرهور فراگیر تنها به موارد فوق محدود نمی شود. این ستون در چندین کار اداری به موضوع می پردازد. نمونه هایی از این عملکردها شامل تهیه ، مدیریت تجهیزات اداری و پردازش سفارش است.

بهبود عملکردهای اداری می تواند تأثیر مستقیمی بر روند تولید داشته باشد. به عنوان مثال ، پردازش به موقع سفارش می تواند تاخیر در تولید را از بین ببرد.

AO TPM همچنین به دنبال رسیدگی به ضررهای موجود در دفتر مانند از دست دادن ارتباطات ، خرابی تجهیزات اداری ، اتلاف وقت به دلیل ضعف در ثبت سوابق و تدارکات پایین است.

 

CMMS چگونه می تواند به TPM اداری کمک کند ؟

به ویژه در مورد اسناد و مدارک و خریدها ، اغلب بین کارگران کارخانه و کارمندان اداری ارتباط وجود دارد. CMMS به عنوان فضای ذخیره سازی قابل دسترسی برای کمک به سرعت بخشیدن به هر دو فرآیند عمل می کند.

 

مدیریت اسناد : کاربران CMMS می توانند اطلاعات را در عرض چند ثانیه ذخیره و بازیابی کنند ، بدون اینکه منتظر کمک طرف دیگری باشند.

 

مدیریت موجودی : ماژول مدیریت موجودی در CMMS به کاربران این امکان را می دهد تا منابع را مدیریت کنند و سطح سفارش مجدد شما را چه برای دفتر و چه برای کارخانه کنترل کنند.

 

نحوه پیاده سازی TPM در سازمان شما

Total Productive Maintenance سیستمی است که روش کار سازمان را متحول می کند. مطمئناً این یک راه حل سریع نیست و بسته به اندازه و پیچیدگی عملکرد شرکت ، اجرای آن ممکن است سالها به طول انجامد.

مانند سایر ابزارهای تولیدی ، در مراحل سیستماتیک اجرا می شود. در زیر نگاهی به رویکرد 12 مرحله ای در اجرای TPM می پردازیم. یک سازمان می تواند روند اجرا را متناسب با شغل یا منابع خود در آن زمان تنظیم کند. بنابراین ، آنها ممکن است شروع ساده ای را با یک آزمایش یا تجهیزات آزمایشی انتخاب کنند ، یا می توانند تصمیم بگیرند قبل از اینکه به تدریج به سایر واحدها بروند، TPM را با همه ماشین آلات درون یک واحد پیاده کنند.

 

الف - مرحله آماده سازی

مرحله شماره 1 - اعلام TPM

پس از رایزنی های کافی ، مدیریت عالی تصمیم و تعهد خود را برای معرفی TPM اعلام می کند. اطلاعات از طریق جلسات دپارتمان ، ایمیل و غیره به کارمندان می رسد.

 

مرحله شماره 2 - اجرای برنامه آموزش

شرکت برنامه های آموزشی جهت گیری و آموزش را با مدیریت ارشد آغاز می کند تا مدیران سطح بالا درک کاملی از انتظارات را داشته باشد. بقیه کارکنان باید اندکی بعد آموزش ببینند.

 

مرحله شماره 3 - ایجاد تیم های TPM سازمانی

آماده سازی با تشکیل تیم های TPM ادامه دارد. این گروه ها مسئول ایجاد و ترویج مدلهای سازمانی مطلوب و مناسب برای آن شرکت خاص خواهند بود.

 

مرحله شماره 4 - تجزیه و تحلیل و تعیین هدف

بر اساس آموزش نگهداری و تعمیرات فراگیر دریافت شده و تحلیل آنها از فرهنگ شرکت ، کمیته ها و مدیریت ارشد به موارد زیر ادامه خواهند داد:

  • مناطق اشکالی را که TPM می تواند برطرف کند، شناسایی نمایید. داده های CMMS در این مرحله به شما کمک می کند تا مشکلات تجهیزات را تشخیص دهید.
  • اصول و اهداف کلی TPM را تنظیم کنید.
  • یک سیاست اساسی TPM ایجاد کنید که معیارها را برای استاندارد سازی و هدایت فرآیند ترسیم کند.
  • اهداف پیش بینی شده دیگر را ذکر کنید.

 

مرحله شماره 5 - ایجاد یک طرح جامع دقیق

یک نقطه شروع خوب یک برنامه جامع 3 ساله برای اجرای نگهداری و تعمیرات فراگیر است. این طرح نحوه انجام چه کاری و در چه زمانی برای معرفی هر یک از هشت ستون TPM را مستند می کند.

این طرح شامل تمام جزئیاتی می باشد که برای اجرای TPM لازم است. همچنین باید مسائل و چالشهای منحصر به فردی را که سازمان تحت آن فعالیت می کند ، پوشش دهد. عدم انجام این کار به معنای عملی نبودن طرح جامع است و همین امر می تواند در اوایل موانع جدی ایجاد کند.

 

ب - مرحله شروع کردن

مرحله شماره 6 - کل برنامه نگهداری مولد خود را شروع کنید

در این مرحله ، سازمان رسماً برنامه TPM خود را آغاز می کند. این مرحله نشان دهنده تعهد شرکت به این سیستم جدید است و به طور گسترده ای برای همه ذینفعان ، مشتریان ، فروشندگان ، پیمانکاران ، شرکت های وابسته و سایر سهامداران اعلام می شود.

 

ج - مرحله اجرا

این شرکت می تواند شروع به معرفی هشت ستون نگهداری فراگیر تولیدی به ترتیب مورد نظر برای آنها کند.

 

مرحله شماره 7 - بهبود نگهداری و تعمیرات را پیاده سازی کنید

هدف در اینجا این است که تجهیزات مختلف را به شرایط عملیاتی اصلی خود برگردانیم و قبل از تحویل آن به اپراتورها ، یک برنامه نگهداری برنامه ریزی شده تنظیم کنیم. این موضوع شامل دارایی های جدید و قدیمی خواهد بود.

 

در این مرحله تیم نگهداری باید :

  • تجهیزات را تمیز و آماده کند.
  • برای تجزیه و تحلیل تاریخچه خطا از CMMS استفاده کند ، سپس همه دارایی ها را تشخیص و بهبود دهد.
  • یک برنامه نگهداری پیشگیرانه / پیش بینی کننده آسان ایجاد کند.

 

مرحله شماره 8 - اجرای نگهداری و تعمیرات خودگردان

قبل از هرگونه آموزش یا انتقال مسئولیت از تکنسین های نگهداری و تعمیرات به بهره برداران ماشین آلات ، ابتدا بسیار مهم است که دقیقاً مشخص کنیم که اپراتورها بدون ایجاد اختلال در جریان کار خود ، به طور موثر چه وظایف معمول را انجام می دهند. همچنین ، همچنان باید تیم نگهداری و تعمیرات ، تجهیزات را در فواصل منظم بررسی کند و دارایی ها را کاملاً به صلاحدید اپراتورها نگذارد.

در این مرحله آموزش اپراتورها می تواند آغاز شود. موارد زیر را به اپراتورها آموزش دهید و برای اطمینان از اینکه می توانند به طور کامل آزمایش شوند:

1- بازرسی های مورد نیاز را شناسایی و انجام دهید.

2- با اطمینان و روانکاری دستگاه به نقاط روغن گیری دسترسی پیدا کنید.

3- هر گونه ناهنجاری را کشف و گزارش کنید و اطلاعات لازم را در CMMS وارد کنید.

 

ایجاد یک چک لیست ساده که اپراتورها می توانند از آن در نگهداری و تعمیرات خودکار استفاده کنند ، یک روش خوب است. ابزارهای دیداری ، گراف ها و نمودارهایی که روی یا نزدیک تجهیزات قرار گرفته اند به عنوان یادآوری بصری عمل نموده و به کاهش خطاها کمک می کند.

 

مرحله شماره 9 - اجرای ستون ایمنی ، بهداشت و محیط زیست

اهمیت ایمنی را نمی توان بیش از حد تأکید کرد. HSE در تمام ارکان TPM مرتبط است و مدیریت باید محیطی را فراهم کند که باعث تشویق و در صورت امکان پاداش تصادفات صفر شود.

 

مرحله شماره 10 - نگهداری کیفیت را پیاده سازی کنید

مشابه ستون HSE ، نگهداری از کیفیت در تمام مناطق سازمان و اجرای نگهداری و تعمیرات فراگیر تولیدی اعمال می شود. در صورت بی اهمیت دانستن کیفیت ، تلاش برای پیاده سازی TPM کم است.

در طی این مرحله ، همه طرفین باید استانداردهای تعیین شده ای را با هدف کاهش نقص کیفیت در فرآیند تولید اتخاذ کنند ، بنابراین بسیار مهم است که در مورد نگهداری کیفیت فعال باشید. به دنبال ایجاد شرایطی باشید که در درجه اول نقص ایجاد نکند و به طور مداوم برای بهبود آن شرایط کار کنید.

برخی از راه های دستیابی به این هدف از طریق ممیزی های مکرر ، بازرسی دستی دارایی ها و استفاده از سنسورهای کنترل وضعیت محقق می گردد.

 

مرحله شماره 11 - پیاده سازی  TPM اداری

با مطالعه فرآیندهای موجود در بخش اداری کسب و کار ، هرگونه منبع ضرر به راحتی شناسایی می شود. مرحله زیر ایجاد یک برنامه دقیق برای کشف این مناطق ناکارآمدی و هدر رفت است. برخی از مناطق مشترک که بیشترین ضرر و زیان در آنها می باشد ، شامل مصرف انرژی و اتلاف کاغذ است.

کلیه تجهیزات دفتری و اداری باید توقیف و برای ردیابی و نگهداری به کارمندان خاصی اختصاص یابد.

 

د -  مرحله تأسیس

مرحله شماره 12 - بهبود مستمر

در این مرحله ، اجرای Total Productive Maintenance کامل می باشد ، اما همیشه جای پیشرفت دارد. سازمان در حالی که هنوز هم برای افزایش عملکرد همه جانبه تلاش می کند ، باید ممیزی های معمول هر بخش را انجام دهد.

 

نتیجه

TPM یک سیستم آزمایش شده است که چه در کارخانه های تولیدی ، نگهداری ساختمان ها ، نگهداری و تعمیرات ناوگان ، ساخت و ساز و یا در صنعت خدمات کار می کند.

گرچه مزایای زیادی به همراه دارد ، نگهداری فراگیر تولید به یک استراتژی دقیق و تعهد زیادی احتیاج دارد، زیرا اجرای کامل آن سالها به طول می انجامد. یک رویکرد نیمه مطمئن نتیجه ای نخواهد داشت.

خبر خوب این است که سازمان هایی که آن را با موفقیت اجرا می کنند ، اغلب در جایگاه های خاص خود به عنوان پیشرو و پیشوا می شوند.

قبل از شروع هرگونه تغییر در بخش نگهداری ، باید مطمئن شوید که عملیات و روشهای اصلی نگهداری شما به خوبی تنظیم ، تعریف و پیگیری شده است.

اگر در پی انتخاب یک سیستم CMMS حرفه ای هستید، پیشنهاد می کنیم از نسخه دموی نرم افزار مدیریت نت ما استفاده نمایید.

اگر در این زمینه به کمک بیشتری نیاز دارید ، با تیم پشتیبانی ما در باشگاه مهندسان نت ایران در ارتباط باشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی