هر سیستم مدیریتی برای مدیریت صحیح اطلاعات و فعالیت های خویش نیاز به شاخص ها و معیارهای اندازه گیری دارد که بتواند وضعیت اقدامات و مسیر حرکت خویش را بهبود دهد. در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات، فرایندهای مختلفی وجود دارند. این فرایندها توسط واحدهای مختلف در زیر مجموعه واحد نگهداری و تعمیرات همانند واحد برنامه ریزی نت ، مکانیک ، برق ، ابزاردقیق و سایر واحدهای تعمیراتی و یا توسط دیگر واحدهای مرتبط با فعالیت های واحد نت مثل واحد انبار قطعات یدکی ، خرید کالا و قطعات ، مهندسی و بهره برداری انجام می گردد. برای آنکه روند فعالیت ها با اهداف کلان و استراتژیک سازمان همراستا باشد، نیاز داریم معیارهایی را تعریف کنیم که بتوانند وضعیت اجرائیات و راستای آنها با اهداف سازمان را مشخص کند.
شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات (Key Performance Indicators (KPIs نقش این معیارها و نمایانگرها را برای مدیریت نگهداری و تعمیرات دارند. ما با تبیین معیارهای مختلف در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات سعی برآن داریم وضعیت فرایندهای نت، قطعات یدکی، قابلیت اطمینان تجهیزات، نیروی انسانی فنی و غیره را تحت پایش ، کنترل و ارزیابی مستمر داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات ، کمبودها و نیازمندیهای ضروری و درست فعالیت های نگهداری و تعمیرات را شناسایی و برآورده سازیم.
تیم مهندسی ما در باشگاه مهندسان نت ایران TPMClub ، فایل اکسلی را برای شما آماده نموده است که می توانید به راحتی و با ورود اطلاعات مورد نیاز در جدول داده شده، روند شاخص های کلیدی عملکرد نت همچون MTBF، MTBP ، MTBM ، و همچنین روند درصد انواع تعمیرات EM ، PM و CM را مشاهده و تحلیل نمایید.