TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

 

3 هدف اساسی هر استراتژی مدیریت نگهداری و تعمیرات، کاهش زمان خرابی ، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات و برنامه ریزی از قبل است. یک نرم افزار مناسب CMMS می تواند به شما در دستیابی به همه اینها و موارد مهم دیگر کمک کند. اما برای بهره مندی از این مزایا ، ابتدا باید یک برنامه CMMS برای سازمان خود تهیه و پیاده سازی نمایید.

به عنوان یک مدیر نگهداری و تعمیرات ، باید دقیقاً بدانید که چه زمانی دارایی های شما برای ادامه کار نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

تنها راه برای ساده سازی فعالیت ها و جلوتر بودن از وقوع خرابی تجهیزات ، ایجاد برنامه های جامع پیشگیرانه می باشد. در این مقاله ، ما 3 روش معمول برای ایجاد یک برنامه CMMS را تشریح خواهیم کرد.

 

چرا برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات مهم است

مدیریت دارایی، به خصوص اگر موارد زیادی برای نگهداری دارید، خیلی آسان نیست. از این گذشته ، این جزء اصلی هر برنامه نگهداری پیشگیرانه یا پیش بینی کننده می باشد.

همانطور که گفته شد ، یک مدیر نگهداری و تعمیرات باید کارهای خود را با دقت برنامه ریزی کند. انتظار برای از بین رفتن دارایی ها و متوقف کردن عملیات ، هدف از CMMS را شکست می دهد (به خاطر داشته باشید که ما در مورد کارهای نگهداری و تعمیرات / تعمیرات برنامه ریزی نشده صحبت نمی کنیم).

یک برنامه نگهداری عالی باید به شما کمک کند تا عملکرد و سلامت دارایی را همیشه پیگیری کنید ، که این امر منجر به کاهش خرابی ها می شود.

با تنظیم عملیات نگهداری در فواصل منظم ، مدیران می توانند :

  • مدیریت سفارش کار آنها را تا حد زیادی خودکار کنید
  • مدیریت موجودی آنها را بهبود ببخشید زیرا آنها همیشه قادر به پیش بینی نیازهای قطعات یدکی هستند
  • دفعات درخواستهای نگهداری و کارهای اضطراری را کاهش دهید
  • تجهیزات را در حالت بهترین وضعیت کارایی قرار دهید
  • همیشه پرسنل واجد شرایط را برای انجام کارهای نگهداری در دسترس داشته باشید

بعلاوه ، مدیران وقت کافی برای تمرکز روی موارد دیگری را که برای نقش آنها حیاتی است ، خواهند داشت.

 

روش های مختلف برای ایجاد یک برنامه CMMS

ایجاد یک برنامه نگهداری به آسانی علامت گذاری تقویم دفتر خود با فعالیت هایی که باید انجام دهید، نیست (مگر اینکه فقط تعداد انگشت شماری دارایی برای نگهداری داشته باشید).

این امر مستلزم تعیین حجم مناسب کار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ، بر اساس نیازهای ویژه دارایی های شما ، حجم / مدت زمان انجام عملیات و محیطی است که در آن فعالیت می کنید.

چند روش مختلف برای ایجاد یک برنامه CMMS وجود دارد. بسته به نوع دارایی های خود ، ممکن است فقط از یکی ، ترکیبی از دو یا همه روش های استفاده نمایید.

بیایید نگاهی به این روش ها و چگونگی تنظیم آنها در نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات خود بیاندازیم :

 

1-      ایجاد یک برنامه نگهداری و تعمیرات ثابت

متداول ترین روش ایجاد برنامه CMMS استفاده از نگهداری و تعمیرات ثابت است.

این همان کاری است که اکثر مدیران هنگام ایجاد یک برنامه نگهداری پیشگیرانه انجام می دهند.

این روش شامل ایجاد وظایف نگهداری در فواصل منظم (در تقویم) است.

 

2-      نیازهای نگهداری خود را درک کنید

قبل از ایجاد یک برنامه نگهداری پیشگیرانه ، باید نیازهای ویژه دارایی های تحت مراقبت خود را بشناسید.

به عبارت دیگر ، شما باید تعیین کنید که چند بار نیاز به انجام نگهداری دارید.

عوامل زیر در تصمیمگیری شما نقش دارند:

  • دارایی شما چند ساله است
  • سرعت استفاده از آنها
  • فراوانی خرابی ها
  • در دسترس بودن قطعات یدکی
  • هزینه نگهداری
  • دستورالعمل های خاص سازنده

با در نظر گرفتن همه موارد فوق ، یک برنامه / برنامه جامع نگهداری و تعمیرات را در CMMS خود شروع کنید.

 

3-      برنامه را اجرا کنید

پس از ایجاد و تنظیم برنامه CMMS ، آن را با بقیه تیم نگهداری و تعمیرات خود به اشتراک بگذارید.

نظرات آنها را دریافت کنید تا بفهمید آیا این کار با منابع فعلی سازمان شما قابل انجام است.

علاوه بر این ، دستورالعمل های دقیق و گام به گام در مورد چگونگی انجام کارهای نگهداری ایجاد کنید. این منابع آموزشی باید با پرسنل مربوطه به اشتراک گذاشته شود.

 

4-      نتایج را کنترل کنید

با ایجاد برنامه نگهداری و تعمیرات ثابت ، تنها کاری که باید انجام دهید ردیابی اثربخشی آن است.

علاوه بر تعیین عملکرد کلی دارایی های خود ، باید ببینید آیا باید فواصل زمانی را نیز تغییر دهید یا خیر.

ببینید آیا می توانید کل برنامه های مورد نیاز برای نگهداری از یک دارایی خاص را به بقیه دارایی ها اختصاص دهید یا خیر. این امر به شما کمک می کند تا از هزینه های غیرضروری نگهداری جلوگیری کنید.

 

5-      استفاده از کارکرد دارایی برای ایجاد برنامه ها

برای دارایی های خاص نمی توانید از قبل کارهای نگهداری را تعیین کنید. فقط در صورت نیاز می توانید سفارشات کاری را شروع کنید.

به عنوان مثال ، می توانید از کل چرخه ها ، تعداد کل مسافت ها، زمان کارکرد و غیره برای دارایی هایی استفاده کنید که عملکرد آنها از قبل مشخص نباشد. نگهداری و تعمیرات این تجهیزات به میزان استفاده از آنها بستگی دارد.

در چنین شرایطی ، یک راه عالی برای تنظیم برنامه CMMS استفاده از قرائت کنتور برای تعیین زمان مورد نیاز نگهداری و تعمیرات است.

در اینجا نحوه شروع کار آمده است:

1-      به پیشنهادات سازنده مراجعه کنید

قبل از هر چیز دیگری ، به دستورالعمل های خاص سازنده (های) دارایی مراجعه کنید.

در صورت امکان ، شرکت های تولید کننده همیشه ارقام گرد را در معیارهای مربوطه (چرخه ، کیلومتر ، ساعت و غیره) مشخص می کنند و پس از آن تجهیزات به برخی از برنامه های نگهداری نیاز دارند.

اگر قادر به یافتن چنین اطلاعاتی در دفترچه راهنمای دارایی نیستید ، با شرکت سازنده آن در تماس باشید.

 

2-      با سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای خود پیوند برقرار کنید

گام بعدی آموزش کاربران تجهیزات و تکنسین های نگهداری و تعمیرات برای وارد کردن قرائت کنتورهای مربوطه در CMMS است.

برای اطمینان از کیفیت داده ها ، از تکنسین های خود بخواهید داده ها را دقیقاً به همان روش وارد کنند.

سپس می توانید سفارشات کاری خود را در CMMS خود تنظیم کنید که با رسیدن تجهیزات به سطح مشخصی از استفاده ، آلارم آنها را فعال می کند.

اطمینان حاصل کنید که برای تأخیرهای غیر منتظره مقداری جا بگذارید (زمان شناوری برای برنامه خود در نظر بگیرید).

 

3-      تنظیم یک برنامه نگهداری براساس رویدادها

روش دیگر برای تنظیم برنامه نگهداری ، بررسی وقایع خاص است.

در این حالت ، "رویداد" معمولاً به معنای وظیفه نگهداری دیگر است. با این حال ، این می تواند به معنای حوادث غیر برنامه ریزی شده دیگری باشد.

اساساً ، در این روش شما یک فعالیت نگهداری را براساس اتمام سایر کارهای نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده برنامه ریزی می کنید.

به این ترتیب ، این روش با بقیه ادغام می شود.

 

4-      فعالیتهای نگهداری منظم خود را مرور (بازنگری) کنید

اولین و مهمترین گام این است که شما نگاهی سریع به فعالیتهای نگهداری پیشگیرانه موجود خود بیندازید.

از خود بپرسید - با انجام فعالیت های تقویمی شما ، چه کارهای دیگری برای نگهداری نیاز است؟

به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد پس از سرویس دهی سیستم تهویه مطبوع خود ، کار خاصی را انجام دهید.

 

5-      عامل در حوادث غیر منتظره

علاوه بر کار برنامه ریزی شده ، باید در وقایع خاصی که ممکن است ضمانت تحقیق و نگهداری را داشته باشند ، مانند افت ناگهانی عملکرد دارایی ، نحوه صداگذاری ، حرکت و غیره را نیز در نظر بگیرید.

این شرایط را در CMMS خود مشخص کنید تا بتوانید بر اساس آن سفارشات کار نگهداری و تعمیرات را آغاز کنید.

 

یادداشت پایان

برنامه ریزی موثر سیستم CMMS فقط به یک چیز خلاصه می شود - درک نیاز دارایی های شما.

بر اساس نیازهای خود ، می توانید به روش ثابت ، روش مبتنی بر کنتور ، روش مبتنی بر رویداد یا همه آنها عمل کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوره ما در TPMClub در تماس باشید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">