TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

هر سیستم مدیریتی برای مدیریت صحیح اطلاعات و فعالیت های خویش نیاز به شاخص ها و معیارهای اندازه گیری دارد که بتواند وضعیت اقدامات و مسیر حرکت خویش را بهبود دهد. در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات، فرایندهای مختلفی وجود دارند. این فرایندها توسط واحدهای مختلف در زیر مجموعه واحد نگهداری و تعمیرات همانند واحد برنامه ریزی نت ، مکانیک ، برق ، ابزاردقیق و سایر واحدهای تعمیراتی و یا توسط دیگر واحدهای مرتبط با فعالیت های واحد نت مثل واحد انبار قطعات یدکی ، خرید کالا و قطعات ، مهندسی و بهره برداری انجام می گردد. برای آنکه روند فعالیت ها با اهداف کلان و استراتژیک سازمان همراستا باشد، نیاز داریم معیارهایی را تعریف کنیم که بتوانند وضعیت اجرائیات و راستای آنها با اهداف سازمان را مشخص کند.

شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات (Key Performance Indicators (KPIs نقش این معیارها و نمایانگرها را برای مدیریت نگهداری و تعمیرات دارند. ما با تبیین معیارهای مختلف در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات سعی برآن داریم وضعیت فرایندهای نت، قطعات یدکی، قابلیت اطمینان تجهیزات، نیروی انسانی فنی و غیره را تحت پایش ، کنترل و ارزیابی مستمر داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات ، کمبودها و نیازمندیهای ضروری و درست فعالیت های نگهداری و تعمیرات را شناسایی و برآورده سازیم.

موفقیت در کسب‌وکار، مستلزم داشتن  معیارهای مشخص برای سنجش میزان تحقق اهداف و انجام اقدامات مقتضی با توجه به شاخص‌های خاصی است که زیر نظر گرفته می‌شوند. در واقع بدون توجه به شاخص‌های کلیدی و مهمی که نشان دهنده میزان تحقق اهداف کسب‌وکار هستند، تحقق آن اهداف و رشد و پیشرفت کسب‌وکار دور از انتظار به نظر می‌رسد.

شاخص کلیدی عملکرد یا (Key Performance Indicators (KPIs کمیت قابل سنجشی است که کارآمدی شرکت در رسیدن به اهداف کلیدی کسب‌وکارش را نشان می‌دهد .برای درک بهتر شاخص کلیدی عملکرد بهتر است که به تعاریف مشابه دیگری که از سوی منابع مختلف ارائه شده نیز نگاهی داشته باشیم:

- تعریف واژه نامه آکسفورد: یک مقیاس قابل سنجش که برای ارزیابی موفقیت یک سازمان، کارکنان و غیره در تحقق اهداف تعیین شده برای عملکرد به کار می‌رود؛

- تعریف اینوِستوپدیا: مجموعه‌ای از معیارهای قابل سنجشی که یک شرکت برای سنجش عملکرد خود در طول زمان به کار می‌برد؛

- تعریف واژه نامه مَک‌میلان: روشی برای سنجش کارآمدی یک سازمان و پیشرفت آن در راستای تحقق اهدافی که دارد


سازمان‌های مختلف در سطوح مختلفی از شاخص‌های کلیدی عملکرد برای ارزیابی موفقیتشان در رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه، این شاخص‌ها در سطوح بالا می‌توانند بر عملکرد کلی کسب‌وکار تمرکز داشته باشند؛ اما تمرکز شاخص‌های کلیدی عملکرد در سطوح پایین‌تر بر فرآیندهای بخش‌های مختلف، مانند فروش، بازاریابی، منابع انسانی و پشتیبانی خواهد بود.

امروزه تعداد زیادی از سازمان‌ها سرمایه زیادی را صرف برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد سازمان می‌کنند. یکی از چالش‌هایی که هنوز هم در سازمان‌ها وجود دارد، دشواری انتخاب KPI ها در شرایط مختلف است.

بسیاری سازمان‌ها KPIهای زیاد و اغلب پیچیده‌ای دارند که تحلیل خود این شاخص‌های کلیدی به موضوعی زمان‌بر و گاهی بدون نتیجه منجر می‌شود.

بحث ارتباط شاخص‌ها با استراتژی ها و نحوه برقراری ارتباط با مدیران ارشد از طریق سنجش KPIها موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

 

آقای دکتر پیتر دراکر پدر مدیریت نوین دنیا می فرمایند:

چیزی را که نمی‌توانید اندازه بگیرید، نمی‌توانید مدیریت کنید

تیم مهندسی ما در باشگاه مهندسان نت ایران TPMClub ، فایل اکسلی را برای شما آماده نموده است که می توانید به راحتی و با ورود اطلاعات مورد نیاز در جدول داده شده، روند شاخص های کلیدی عملکرد نت همچون MTBF، MTBP ، MTBM ، و همچنین روند درصد انواع تعمیرات EM ، PM و CM را مشاهده و تحلیل نمایید.

 

برای دانلود فایل های اکسل و فرمول نویسی شده محاسبه شاخص های مدیریت نگهداری و تعمیرات از لینک زیر استفاده نمایید :

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی