TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

آیا تابحال از خود سوال کرده اید که آیا می توانید با صرف نکردن منابع محدود شده خود در دارایی هایی که به آن نیاز ندارند ، در وقت و منابع خود صرفه جویی کنید؟

آیا تعجب می کنید که با ایجاد یک استراتژی نگهداری برای مدیریت دارایی خود ، می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید؟

راهنمای ما برای نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک (RbM)، گام به گام به شما نشان می دهد که چگونه سریعتر، کارآمدترین روش استفاده از منابع نگهداری خود را ضمن بهبود قابلیت اطمینان ، کاهش هزینه ها و افزایش چرخه عمر و یکپارچگی تجهیزات به روش اقتصادی تجزیه و تحلیل کنید .

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک چیست و چرا مهم است؟

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک می تواند بسیار مقاوم و پیچیده باشد ، اما به طور خلاصه به شما کمک می کند تا مقرون به صرفه ترین استفاده از منابع نگهداری خود را تعیین کنید. تفاوت بین نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک و نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان چیست؟

این موضوع ممکن است پیچیده به نظر برسد ، اما روند کار می تواند نسبتاً ساده باشد.

نکته اصلی در زمینه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک این است که در حالی که منابع را از دارایی های غیر مهم هدایت می کنید، دارایی های مهم را پیدا نموده و منابع نگهداری و تعمیرات خود را به آنها اختصاص دهید.

چگونه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک را پیاده سازی می کنید؟

با نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک ، ما مأموریت داریم دو اندازه گیری اصلی را تجزیه و تحلیل کنیم: پیشگیری (احتمال شکست) و بهبودی (پیامدهای عدم موفقیت).

 

برای شروع ، ابتدا باید معنی این دو عبارت را درک نماییم:

 

احتمال خرابی به این معنی است که "احتمال خرابی این قطعه چیست؟"

اغلب احتمال خرابی PoF  با سن (زمان کارکرد) تجهیزات ارتباط دارد.

با این حال ، نباید تنها فاکتور زمان مورد توجه باشد. شرایط کار تجهیز نیز در هنگام تصمیم گیری و احتمال عدم موفقیت مهم است.

دارایی های مستقر در مکان های مرطوب یا گرد و غبار ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند و احتمال خرابی آنها بیشتر باشد. همانطور که می توانید تصور کنید ، مواردی مانند جغرافیا ، آب و هوا و سایر شرایط محیطی نقش مهمی در تعیین PoF دارند.

 

پیامد خرابی یعنی "خرابی این دستگاه چقدر خواهد بود؟"

شما باید در تعیین پیامد شکست CoF تا آنجا که ممکن است تمامی فاکتورها را در نظر بگیرید. شما می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  •  هزینه تعمیر به طور متوسط چقدر است؟
  •  من هر ساله چقدر از تولید خود را بخاطر عدم کارکرد صحیح دستگاه (خرابی تجهیز) از دست می دهم؟
  •  آیا موارد دیگری نیز به خرابی این تجهیزات مربوط می شود؟ آیا روند نگهداری و تعمیرات این دستگاه باعث کاهش راندمان سایر مناطق تولید نیز می شود؟
  •  آیا خطرات ایمنی در رابطه با رویکرد نگهداری یا عدم نگهداری و تعمیرات این دستگاه وجود دارد؟

همانطور که می بینید ، موارد دیگری بیش از هزینه تعمیر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

 

اکنون که اصطلاحات مربوطه را فهمیدیم ، اجازه دهید روند کار را شروع کنیم.

 

1- داده های نگهداری خود را جمع آوری کنید

قبل از انجام هر کار دیگری ، ما باید داده های نگهداری فعلی شما را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنیم. هدف در اینجا استفاده از داده های موجود برای شناسایی مناطق مشکل است.

 

شما باید یک موجودی مناسب از دارایی های خود و آنچه برای شما هزینه می کنند ، تهیه کنید. برای انجام این کار ، به CMMS و سایر سوابق نگهداری خود مراجعه کنید.

 

برای نگاهی عمیق به اینکه CMMS چیست ، به مطلب " سیستم CMMS چیست و چگونه کار می کند " مراجعه نمایید.

 

می خواهیم از این سوابق موارد زیر را برای هر قطعه از تجهیزات موجود در مرکز شما بدانیم :

  •  این قطعه از تجهیزات چند ساله است (عمر یا میزان کارکرد)؟
  •  چند بار این قطعه از تجهیزات خراب می شود (MTBF) ؟
  •  چه مدت طول می کشد تا تجهیزات به حالت کار خود برگردند (MTTR) ؟
  •  هزینه این قطعه از تجهیزات چقدر است؟ (شاخص هزینه های نت شامل وقفه در تولید ، هزینه قطعات ، هزینه کار و غیره)
  •  هر چند وقت یکبار از این قطعه از تجهیزات نگهداری می کنید؟ (MTBP , MTBM)

 

پس از دریافت اطلاعات مربوط به تمام تجهیزات خود ، می خواهید مشخص کنید کدام دارایی به توجه بیشتر شما نیاز دارد.

چندین روش عالی برای انجام این کار وجود دارد ، اما در این پست ، ما از ماتریس انتقاد به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد.

اگر شما یکی از افراد خوش شانس با یک سیستم CMMS عالی هستید ، به طور خودکار دارایی های مشکل دار شما را به شما نشان می دهد. به عنوان مثال ، در نرم افزار CMMS ما، یک بخش گزارشگیری قدرتمند وجود دارد که می توانید مشکالات و دلایل خرابی تجهیزات خود را بصورت نمودارهای مختلف مشاهده نمایید. این موضوع به شما این امکان را می دهد که با یک نگاه ببینید که چه دارایی بیشترین هزینه را برای شما دارد و چرا.

 

2- با ماتریس انتقاد تجسم کنید

یک ماتریس انتقاد (ماتریس حساسیت) یک نمودار گرافیکی ساده است که در آن احتمال شکست روی محور X (به صورت افقی) ، و نتیجه شکست در محور Y (به صورت عمودی) رسم می شود. مانند شکل زیر:

 

برای نشان دادن چگونگی ایجاد نمودار ، آن را با یک مثال بیان می کنیم.

فرض می کنیم که ما تجهیزات زیر را تهیه کرده ایم:

ژنراتورهای 11 ، 12 و 13

ما سوابق نگهداری هر قطعه را بررسی کرده ایم و داده های لازم برای تعیین PoF و CoF هر یک را داریم.

برای نمودار کردن آن ، ما باید با تعیین نمره ای از احتمال خرابی هر ژنراتور ، احتمال خرابی (PoF) ژنراتورهای 11 ، 12 و 13 را ارزیابی کنیم.

دامنه نمره ای که بدست آورده ایم ممکن است چیزی شبیه به بندهای زیر باشد:

1- در طی سه سال، شکست بسیار بعید رخ می دهد

2- بعید است شکست در عرض سه سال رخ دهد

3- احتمال شکست کم یا بعید است

4- احتمال شکست وجود دارد

5- شکست بسیار محتمل است

نکته شماره 1: شما می توانید از هر نوع سیستم امتیازدهی مورد نظر خود استفاده کنید. اگر فکر کردن روی درصد برای شما راحت تر است (یعنی 10٪ احتمال شکست ، 20٪ احتمال شکست و غیره) ، به هر حال ، به دنبال آن باشید!

اکنون که چارچوب امتیازدهی خود را تنظیم کردیم ، بیایید امتیازدهی را انجام دهیم.

 

اطلاعات ما به ما می گوید که در 3 سال گذشته ژنراتور 11 ، 5 بار ، ژنراتور 12 ، 2 بار ، و ژنراتور 13 ، 3 بار خراب شده است. بر اساس این اعداد ، اجازه دهید نمرات زیر را ارائه دهیم:

 

مقیاس احتمال شکست

ژنراتور 11 - نمره 5

ژنراتور 12 - نمره 2

ژنراتور 13 - نمره 3

 

سپس ، وقت آن است که به هر ژنراتور یک نتیجه از شکست اختصاص دهید. باز هم ، ما باید یک سیستم امتیازدهی ایجاد کنیم که سطح نتیجه هر دارایی را نشان دهد. (همچنین می توانید CoF خود را به هر روشی که بخواهید امتیاز دهید).

 

بیایید تأثیر شکست را اندازه گیری کنیم:

ژنراتور 11 - این ژنراتور توسط خدمه سیار شب برای تأمین برق برای روشنایی استفاده می شود. اگر خراب شود ، خدمه نمی توانند کار خود را ادامه دهند ، که 5000 دلار در وقت تلف شده ، تأخیر در پروژه های کارگری و غیره هزینه می کند. هزینه های تعمیرات معمولاً 300 دلار برای هر شکست است.

ژنراتور 12 - این یک ژنراتور قدیمی است که بندرت مورد استفاده قرار می گیرد. خرابی این ژنراتور تأثیر زیادی ندارد. کار تعمیر ، اتلاف وقت ، کار و غیره فقط 500 دلار هزینه دارد. هزینه های تعمیرات معمولاً 300 دلار برای هر خرابی است.

ژنراتور 13 - این دستگاه برای کارهای تصادفی در حیاط استفاده می شود. انجام کارهای تصادفی در حیاط ضروری نیست ، اما وقتی تکمیل نشود هزینه زیادی دارد. ضرر برآورد شده در اتلاف وقت ، کار و غیره 2500 دلار است. هزینه های تعمیرات معمولاً 200 دلار برای هر خرابی است.

مقیاس پیامد شکست :

1 = کمتر از 2500 دلار هزینه سالانه

2 = بین 2500 تا 5000 دلار هزینه های سالانه

3 = بیش از 5000 دلار هزینه سالانه

 

و سپس ، ما به هر ژنراتور نمره ای را براساس پیامدهای خاص (هزینه های) هر دستگاه اختصاص می دهیم :

ژنراتور 11 = 3

ژنراتور 12 = 1

ژنراتور 13 = 2

 

نکته شماره 2 : بهترین راه برای فهمیدن نتیجه شکست این است که با تیم خود صحبت کنید. از آنها بپرسید اگر قطعه خاصی از تجهیزات کار نکند چه اتفاقی می افتد و چه هزینه ای برای آنها دارد. به نرم افزار CMMS یا سوابق نگهداری خود نگاه کنید تا ببینید هزینه های تعمیر چقدر است. این اقدامات به شما ایده خوبی در مورد هزینه واقعی خرابی تجهیزات می دهد.

 

اکنون که احتمال شکست و نتیجه عدم موفقیت را داریم ، وقت آن است که داده های خود را ترسیم کنیم. این نمودار چیزی شبیه به شکل زیر است:

ژنراتورهایی که در مرز یا داخل منطقه قرمز قرار دارند (شماره های 11 و 13) سطح خطر بسیار بیشتری نسبت به تجهیزات سمت چپ نمودار (شماره 12) دارند. در این حالت ، ممکن است استراتژی های جدید نگهداری را برای ژنراتورهای 11 و 13 در نظر بگیریم.

 

این مثال، یک نسخه بسیار ساده از ماتریس انتقاد است زیرا ما فقط چند دارایی طراحی کرده ایم و امتیازات PoF و CoF خود را بسیار ابتدایی نگه داشته ایم. اما ، شما هنوز هم دیدگاه خوبی دارید که دارایی ها از برنامه نگهداری سود بیشتری می برند. هرچه دارایی بیشتر باشد ، این نمودار در انتخاب سریع دارایی برای برنامه های نگهداری فایده بیشتری خواهد داشت.

 

چگونه می دانید کدام نوع نگهداری را باید اجرا کرد؟

اکنون که می دانید کدام دارایی ها به برنامه های نگهداری نیاز دارند ، چگونه در انتخاب برنامه مناسب برای هر دستگاه پیش می روید؟

هیچ استراتژی استاندارد و از پیش تعیین شده ای وجود ندارد که به طور خودکار بهترین عملکرد را برای شرکت شما داشته باشد. هر تاسیسات متفاوت است ، با تجهیزات مختلف پر می شود ، محصولات مختلفی تولید می کند ، و انسان های مختلفی تجهیزات را اداره می کنند.

در زیر، برخی از مواردی را که می توانید در تصمیمگیری خود مد نظر داشته باشید آورده ایم:

 

منابع نگهداری من چقدر است و چیست؟

متأسفانه ، در دنیای نگهداری و تعمیرات ، انتظار می رود که هر ساله کارهای بیشتری با یک مجموعه منابع رو به کاهش انجام دهید. در یک دنیای کامل ، کارکنان نگهداری شما به اندازه کافی بزرگ هستند که کار را به درستی انجام دهند ، اما به ندرت چنین است. هنگام در نظر گرفتن استراتژی های نگهداری ، باید منابع را در نظر بگیرید.

 

به عنوان مثال ، اگر نیروی انسانی لازم برای انجام PM ها را هنگام برنامه ریزی نداشته باشید ، یک برنامه نگهداری پیشگیرانه فایده چندانی نخواهد داشت.

 

سازنده چه توصیه می کند؟

تولید کننده دارایی باید منبع اطلاعاتی شما باشد. غالباً ، یک کتابچه راهنمای تجهیزات ، خلاصه ای از کارهایی را که باید برای نگهداری صحیح آنها انجام شود ، ارائه می دهد. با بیان این نکته ، به خاطر داشته باشید که اینها دستورالعمل های کلی هستند و بسته به شرایط خود ، ممکن است بخواهید فرکانس را کم یا زیاد کنید.

 

هزینه جایگزینی هر دارایی چیست و چقدر از عمر باقیمانده آن انتظار می رود؟

در موقعیت هایی با دارایی های بسیار قدیمی که عمر باقیمانده کمی دارند ، ممکن است بهترین کار این باشد که دارایی را به شکست برسانید و سپس یک جایگزین خریداری کنید. اگر دارایی CoF بسیار بالایی داشته باشد ، این درست نیست ، اما خوشبختانه اکنون می دانید که چگونه این پاسخ را پیدا کنید.

 

دارایی در ماتریس انتقاد شما کجا قرار گرفت؟

اگر دارایی در گوشه بالا سمت راست (منطقه فوق العاده پر خطر) ماتریس شما قرار گرفت ، پس شما به برخی از انواع استراتژی های موجود نیاز دارید. می توانید بازرسی های معمول را تعیین کنید یا یک برنامه پیش بینانه را اجرا کنید که به شما امکان می دهد تجهیزات را فقط در مواردی که کاملاً باید تعمیر شوند، تعمیر کنید.

 

با مقیاس کوچک شروع و سپس مقیاس را افزایش دهید

پس از شناسایی روش های نگهداری برای دارایی های خود ، می توانید با شروع کار کم ، موفقیت خود را افزایش دهید. یعنی برای شروع فقط با چند وسیله برنامه خود را عملی کنید. پیشرفت را کنترل کنید و در صورت موفقیت آمیز بودن استراتژی خود را از آنجا مقیاس بندی کنید.

 

اگر تصمیم به اجرای یک طرح نگهداری دارید ، باید سرمایه گذاری در یک راه حل CMMS را در نظر داشته باشید. اگر نرم افزار CMMS ندارید و یا از یک نسخه قدیمی و ناکارآمد استفاده می کنید، پیش از هر کار دیگری ابتدا به فکر خرید یک نرم افزار CMMS حرفه ای باشید.

 

با استفاده از  CMMS ما ، می توانید گردش کار خود را ساده کنید ، داده های با کیفیت جمع آوری نموده و به سرعت تصمیمات اصلی را بگیرید تا میزان تولید شرکت خود را بهینه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی