TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

آیا می دانید برخی از مدیران شرکتها هزینه خرابی لیفتراک را در هر دقیقه هزار دلار ارزیابی می کنند؟ درست است ، نه در هر ساعت، بلکه در هر دقیقه! نگهداری مناسب لیفتراک می تواند از چنین خرابی های پرهزینه جلوگیری کند.

آیا شما مسئولیت نگهداری از لیفتراک را در محل کار خود را به عهده دارید؟

ما اطلاعاتی را به شما ارائه می دهیم که فکر می کنیم نیاز دارید:

راهنمای آسان برای ایجاد یک طرح نگهداری و تعمیرات لیفتراک.

شروع: ایمنی اولویت نگهداری و تعمیرات است

اول ، ما باید ایمنی محل کار را به عنوان سنگ بنای نگهداری در نظر بگیریم. وظایف ایمنی اغلب با بهترین روشهای نگهداری ارتباط نزدیک دارند.

قوانین زیادی وجود دارد که می توانیم در مورد آن صحبت کنیم. ولی ما تصمیم گرفتیم مهمترین الزامات مربوطه را در یک مرور کوتاه بررسی کنیم.

 

ایمنی عمومی لیفتراک: چک لیستهای روزانه

قبل از استفاده ، لیفتراک ها باید هر روز بررسی شوند و اپراتورها می توانند این چک های روزانه ساده را انجام دهند.

ما می دانیم که ممکن است این چک ها برای اپراتورها ساده به نظر برسد ، اما در واقع ، انجام چک ها حدود 3 دقیقه طول می کشد (در صورت انجام) و منجر به یک محیط عملیاتی امن تر و هزینه های نگهداری پایین تر می شود.

 

چک لیست های غیر رانندگی

این کار را در حالی که لیفتراک خاموش است انجام دهید.

1- سطح مایعات خود را بررسی کنید (به عنوان مثال ، سوخت ، آب ، روغن). میزان کم مایعات می تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه شود ، مانند بالا نرفتن چنگال یا عدم کارکرد ترمز ، که می تواند باعث حوادث بسیار ناخوشایندی شود.

2- به دنبال آسیب دیدنی باشید. چیزی می بینید؟ به مدیر خود بگویید. گزارش آسیب دیدنی می تواند در آینده شما را از تعمیرات بزرگتر نجات دهد.

3- وضعیت و فشار لاستیک را بررسی کنید. لاستیک های آسیب دیده با فشار کم باعث می شوند که لیفتراک شما به اندازه ایمن یا موثرتر کار نکند.

4- چنگال ها باید در شرایط خوبی قرار داشته باشند. کارکرد نامناسب چنگال ها می تواند صدمه جدی به دستگاه وارد کند و باعث لغزش یا سقوط بارها و آسیب دیدگی کارکنان شود.

5- برچسب ها و برگ های برچسب بازرسی باید در جای مناسب و خوانا باشند. این یک نیاز جدی است و اطمینان می دهد که شما می توانید به سرعت یک لیفتراک را شناسایی کنید.

6- اطمینان حاصل کنید که محفظه اپراتور تمیز و بدون آلودگی است. یک محفظه کثیف می تواند باعث حوادث شود (به عنوان مثال لیز خوردن بر روی بطری آب قدیمی).

7- تجهیزات ایمنی (به عنوان مثال کمربند ایمنی و...) باید کار کنند. تجهیزات ایمنی به یک دلیل وجود دارد (ایمنی) ، آنها را در شرایط مناسب نگه دارید!

 

بسته به نوع لیفتراک نیاز به چک های اضافی روزانه است. این آزمایشات را در حالی که ماشین خاموش است انجام دهید.

 

نوع 1 - لیفتراک برقی

1- اطمینان حاصل کنید که هیچ کابل خرابی وجود ندارد.

2- محدودیت های باتری را بررسی کنید.

3- الکترولیت ها باید در سطح مناسب باشند (هنگام بررسی الکترولیت ها از تجهیزات حفاظت شخصی مانند دستکش لاستیکی ، پیش بند و محافظ صورت استفاده کنید) - الکترولیت ها باعث می شوند انرژی بین ماشین و باتری جریان داشته باشد. اگر در سطح مناسب نباشند ، عملکرد لیفتراک شما کاهش می یابد (یا فقط اجرا نمی شود).

4- قفل هود باید ایمن باشد - شما نمی خواهید یک هود باز باشد و باعث حوادث شود. شما همچنین می خواهید کاپوت را ایمن نگه دارید تا از خرابی و آسیب رسیدن به موتور و سایر قسمتهای زیر آن جلوگیری کند.

 

نوع 2 - لیفتراک های احتراق داخلی

1- روغن موتور و خنک کننده موتور را بررسی کنید - موتور یکی از گرانترین قطعات لیفتراک است و نگه داشتن مایعات در سطح مناسب موتور را سالم نگه می دارد.

2- روغن ترمز را چک کنید.

3- بست ها و شیلنگ ها باید از فرم خوبی برخوردار باشند.

4- رادیاتور و فیلتر هوا نیز باید از فرم خوبی برخوردار باشند.

5- قفل هود باید ایمن باشد.

 

نوع 3 - لیفتراک پروپان مایع

1- اطمینان حاصل کنید که مخزن پروپان به درستی سوار و محکم شده است.

2- هرگونه آسیب / نشت مخزن را بررسی کنید - به دنبال یخ زدگی سفید یا بوی بد باشید! در صورت وجود نشتی ممکن است صدای خش خش داشته باشید.

3- شیر فشار باید به سمت بالا باشد - این اطمینان حاصل می کند که مخزن به درستی با ماشین تراز شده است. از نشتی جلوگیری می کند.

4- شیلنگ ها و بست ها باید از فرم خوبی برخوردار باشند.

 

چک لیست های راننده

همه انواع لیفتراک به چک لیست رانندگی یکسان احتیاج دارند. این کار را در حالی که لیفتراک روشن است انجام دهید.

1- اطمینان حاصل کنید که فرمان ، گاز و ترمز شما کار می کند.

2- بررسی کنید که دنده های شما کار می کنند (جلو و عقب).

3- اطمینان حاصل کنید که بالابر کار می کند (شیب و بالابر).

4- بررسی کنید که بوق ، چراغ ها و دزدگیر پشتیبان کار می کنند.

 

ایجاد یک طرح نگهداری لیفتراک

اکنون که با اصول ایمنی لیفتراک آشنا شدیم، بیایید کمی جلوتر برویم. ایجاد یک طرح نگهداری از لیفتراک کاری است که برای سالهای آینده به سود تجارت شما خواهد بود.

مانند هر دارایی دیگر ، لیفتراک ها به یک برنامه نگهداری پیشگیرانه مناسب نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که شرکت شما بیشترین بهره را از لیفتراک های می برد.

 

1- شرایط را در نظر بگیرید

اولین قدم در ایجاد یک طرح نگهداری لیفتراک ، در نظر گرفتن مواردی است که باید بررسی شود و هر چند وقت یکبار، این ملاحظات به شما کمک می کند تا برای آینده برنامه عملیاتی ایجاد کنید. موارد زیر را از خود بپرسید:

  •  بالابرهای شما چند سال دارند؟ - بالابرهای قدیمی اغلب نیاز به نگهداری مکرر دارند.
  •  آیا در گذشته به طور مناسب سرویس دهی شده اند و آیا سابقه خدمات وجود دارد؟ - این امر همچنین به تعیین زمانبندی نگهداری برای یک لیفتراک خاص کمک می کند.
  •  شرایط ایمنی لیفتراک شما چیست؟ به اطلاعات فوق مراجعه کنید. - بررسی ها و الزامات ایمنی باید در برنامه نگهداری شما لحاظ شود.
  •  آیا دستگاه مستعد آسیب است (مانند موارد هم ترازی)؟ - در این صورت ، ممکن است بخواهید چک های اضافی را به تاریخ نگهداری اضافه کنید.
  •  آیا همکارانی وجود دارند که بتوانند در تهیه بهترین برنامه به شما کمک کنند؟ - در این صورت ، با آنها تماس بگیرید و توصیه های آنها را یادداشت کنید.

 

2- یک برنامه نگهداری و تعمیرات لیفتراک ایجاد کنید

اکنون که دانستید باید به دنبال چه مواردی باشید ، می توانید با موفقیت شروع به ایجاد یک برنامه برای نگهداری لیفتراک کنید. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می تواند شرکت شما را نجات داده و از صرف هزینه های بالا در طول سال بکاهد.

در حالی که برنامه مناسب را با هم ادغام می کنید ، سوالات زیر را در نظر بگیرید :

  •  شما چه نوع لیفتراکی دارید؟ احتراق داخلی ، پروپان یا الکتریکی؟
  •  چک های نگهداری پیشگیرانه توصیه شده چیست (به لیست بالا مراجعه کنید)؟
  •  کدام وظایف را انجام خواهید داد؟ می خواهید کدام کارها را برون سپاری کنید؟
  •  این کارها هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

کار زیادی به نظر می رسد؟ در شکل زیر لیستی از بررسی های معمول نگهداری، برای شروع برنامه نگهداری لیفتراک آورده شده است.

این بررسی ها یک نقطه شروع عالی برای برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه لیفتراک شما هستند. شما می توانید با استفاده از این لیست و اطلاعات جمع آوری شده از لیفتراک های شرکت خود ، الزامات موجود را تهیه و موارد دیگر را اضافه یا تنظیم کنید.

 

چند نکته اضافی برای پس انداز پول با نگهداری لیفتراک

برخی از با ارزش ترین آموزه هایی که در زمینه نگهداری و تعمیرات لیفتراک وجود دارد، ناشی از تجربه شخصی می باشد. در زیر تعدادی از تجربیات و بهترین اقدامات ما آورده شده است.

 

اطمینان حاصل کنید که اپراتورهای شما می دانند چه کاری انجام می دهند.

داشتن اپراتورهای آموزش دیده بهترین راه برای جلوگیری از هزینه های ناشی از خطاهای انسانی است.

 

از CMMS مدرن استفاده کنید

CMMS مدرنی مانند نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات ما به شما کمک می کند تا برنامه نگهداری و تعمیرات لیفتراک را به راحتی اجرا کنید. نرم افزار مدیریت نت ما به شما کمک می کند تا PM ها را تنظیم کنید ، تاریخچه کار را ردیابی نمایید ، هزینه های ردیابی نموده ، سفارشات کار را پردازش کنید و موارد دیگر.

برای نگاهی عمیق به اینکه CMMS چیست ، به راهنمای سیستم چیست CMMS چیست و چگونه کار می کند استفاده نمایید.

 

لاستیک ها را مرتبا عوض کنید و از نظر آسیب دیدن لاستیک مراقب باشید.

لاستیک های خراب می توانند باعث تصادف و افزایش هزینه شوند. به علاوه ، لاستیک های خراب می توانند هزینه های مصرف سوخت شما را نیز افزایش دهند.

 

از تصادفات و حوادث جلوگیری کنید.

تجهیزات خود را تمیز نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای رفت و آمد لیفتراک ها وجود دارد و اطمینان حاصل کنید که قوانین و مقرراتی برای کارکردن لیفتراک ها از جمله حق تقدم برای چندین وسیله نقلیه وجود دارد. جلوگیری از حوادث بهترین راه برای جلوگیری از هزینه های اضافی و نگهداری غیر منتظره است.

 

از تکنسین های واجد شرایط و مجاز استفاده کنید.

شخصی که لاستیک را تعویض می کند باید مجوز این کار را داشته باشد. شخصی که مخزن LPG را تعمیر می کند باید مجوز این کار را داشته باشد. اگر تعمیرات ضعیف باشد ، برنامه های نت پیشگیرانه چه فایده ای دارند؟

 

لیفتراک های خود را تمیز نگه دارید.

آنها را بشویید (به طور جدی!) بنابراین می توانید ببینید که چه چیز خراب یا فرسوده است. شستن یک لیفتراک با آب (نه مایعات قابل اشتعال) فقط چند دقیقه طول می کشد. وسایل نقلیه کثیف ، تشخیص آسیب را دشوار می کنند. اجازه ندهید تا خاک و چربی روی چنگال لیفتراک جمع شود ، می تواند به چنگال ها و همچنین مکانیزم های عملکردی آنها آسیب برساند.

 

ساده سازی فرایند مقابله با نگهداری اصلاحی.

اطمینان حاصل کنید که می توانید مشکلی را مستند کنید ، آن را برچسب گذاری کنید ، به تعمیرگاه برسانید و از تعمیر موثر آن اطمینان حاصل کنید. ساده سازی، باعث صرفه جویی در وقت ، هزینه و ... خواهد شد. اگر مایل هستید ، می توانید یک برنامه نرم افزاری پیاده سازی کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. نرم افزار ما می تواند کل فرایند نگهداری لیفتراک را ساده و بهینه نماید.

 

سخن نهایی

ایمنی لیفتراک راهی عالی برای پایین نگه داشتن هزینه های نگهداری شما است. واضح است که اجرای چک های بازرسی روزانه و برنامه های طولانی مدت نگهداری لیفتراک ، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شرکت و همچنین کاهش حوادث غیرمترقبه می شود.

 

تجارب شخصی شما در زمینه نگهداری لیفتراک چیست؟ در قسمت نظرات، ما را از تجربیات خود آگاه کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی